Categories
Aktualności

Planeta na nowo

Na  lekcjach biologii oraz na zajęciach  Klubu Młodego Ekologa zostały   przeprowadzone lekcje z zakresu gospodarki cyrkularnej w ramach realizacji projektu „Planeta na nowo”. Uczniowie omawiali przykłady z życia codziennego dotyczące ochrony środowiska. Wspólnie zastanawiali się, co można zrobić, by uratować naszą planetę. Młodzież jednogłośnie stwierdziła, że to od nas zależy stan środowiska.

Codziennie każdy z nas dokonuje wyborów dotyczących naszego wpływu na otoczenie. Już rano wybieramy mycie zębów z użyciem kubka , czy z użyciem wody bieżącej z kranu. Decydujemy, czy na zakupy idziemy z torbą wielokrotnego użytku, czy bierzemy kolejne jednorazówki. Uczniowie dokonywali analizy hierarchii postępowania z odpadami, zauważyli jak dużo jeszcze dobrych produktów trafia na wysypisko. Młodzież  analizowała przykłady gospodarki linearnej  i cyrkularnej. Model liniowy gospodarki funkcjonuje na zasadzie „weź, zużyj, wyrzuć”, czyli  tak w większości gospodarstw domowych. Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ) funkcjonuje na zasadzie minimalizacji zużycia surowców oraz minimalnego wytworzenia odpadów, a nawet nie wytwarzania ich. Czy potrafimy tak funkcjonować?

Aby odpowiedzieć  na to pytanie, uczniowie na kolejnej lekcji wykonywali zakładki do książek  z odpadów tekstylnych, oraz torby i okładki na książki. Wykonane prace cieszyły oko każdego ucznia, a materiały nie trafiły do kontenerów. 

W naszej szkole jest dużo przykładów realizacji gospodarki cyrkularnej np. kiermasz sprzedaży używanych podręczników, szycie i rozdawanie woreczków ze zużytych firanek  zamiast tzw. zrywek foliowych, zakup okazjonalnych toreb tekstylnych z logo szkoły. Wiele osób posiada swoje butelki wielokrotnego użytku na wodę. W ubiegłym roku  szkolnym w szkole  zmienione zostało oświetlenie na energooszczędne. Staramy się na każdym kroku zwiększać świadomość ekologiczną całej społeczności szkolnej.

Naszymi codziennymi czynnościami, naszą kreatywnością i chęciami jesteśmy w stanie pomóc naszej planecie.


Strona używa plików Cookies.
Skip to content