Categories
Aktualności

Festiwal Nauk Przyrodniczych

Co zrobić z fusami od kawy, jak pozbyć się bólu zęba, jak wykorzystać butelki typu PET, co się stanie, gdy skropimy styropian sokiem pomarańczowym, jak pachnie papier czerpany z odchodów słonia, czy pić napoje z puszki czy z butelki, jak wykorzystać sodę i ocet do czyszczenia? Na te i wiele innych pytań można było uzyskać odpowiedzi podczas Festiwalu Nauk Przyrodniczych pod hasłem „Obudź się na świat”, który odbył się w naszej szkole 20 czerwca 2022 r. Honorowy patronat nad festiwalem objął Starosta Powiatu Garwolińskiego Mirosław Walicki.W wydarzeniu, adresowanym do całej społeczności szkolnej, brali udział zaproszeni goście: Grzegorz Woźniak Poseł na Sejm RP, Justyna Maszkiewicz Dyrektor Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Garwolinie, Kultury i Sportu, Agnieszka Gromół Dyrektor Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego w Garwolinie, Dorota Brojek Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Garwolinie, Joanna Możdżonek-Sabak Przewodnicząca Rady Rodziców. Gościem specjalnym festiwalu był podróżnik Piotr Strzeżysz, który wygłosił prelekcję „Obudź się na świat”, a następnie poprowadził spotkania edukacyjne dla uczniów. Zebrani mogli podziwiać pokaz taneczny inspirowany muzyką A. Vivaldiego „Cztery pory roku”.

Podczas Festiwalu uczniowie z Klubu Młodego Ekologa zaprezentowali wyniki wspólnej pracy badawczej „Porosty nadrzewne Garwolina wyznacznikiem czystości powietrza”. W dużej sali gimnastycznej licealiści przygotowali 30 stoisk edukacyjnych. Odbyły się warsztaty robienia tabliczek florenckich, woskowijek, tworzenia ogrodów w butelkach i papieru czerpanego. Można było skorzystać z porad z zakresu fitoterapii lub sprawdzić, jak należy prawidłowo segregować odpady. Uczestnicy festiwalu mogli poznać kwiaty jadalne i rośliny oczyszczające powietrze, a niektóre z nich nawet zabrać do domu. Organizatorzy zapewnili też słodki ekologiczny poczęstunek w biodegradowalnych naczyniach oraz ciasteczka w wielu oryginalnych smakach, np. z kwiatem czarnego bzu, pokrzywą, owsiane z pestkami dyni czy krakersy igłami sosny i czarną solą. Można było również poznać dobroczynne właściwości m.in. pokrzywy, marchewki, mniszka lekarskiego, miodu pszczelego.

W przygotowanie wydarzenia zaangażowało się wielu uczniów z naszej szkoły. Koordynatorem była pani Hanna Jaskuła, która zorganizowała Festiwal z pomocą pani Małgorzaty Sobiech i pani Renaty Wrony oraz pani Agnieszki Michalik (pokaz taneczny), przy wsparciu Rady Rodziców i dyrektor Joanny Ostrowskiej.

Przesłaniem Festiwalu jest pokazanie, że każdy z nas może przyczynić się do ochrony środowiska oraz zmotywowanie uczestników do zmiany nawyków i troski o środowisko, w którym żyjemy.

Podczas festiwalu można było odwiedzić następujące stoiska:

Segregacja śmieci (zdjęcie nr 8-9/103, 46/103, 8/93, 9/93)

Na stoisku można było sprawdzić swoją wiedzę nt. umiejętności segregowania odpadów. Osoba, która dobrze segregowała przygotowane materiały otrzymywała w nagrodę woreczki ze zużytych firanekuszyte przez rodziców i nauczycieli. Osoby, które nieprawidłowo segregowały odpady otrzymywały dodatkowo  instrukcję segregacji opracowaną przez uczniów.

Żywotność odpadów (zdjęcie 6/93) uczniowie po ułożeniu puzzli dowiadywali się, jak długo rozkładają się odpady.

Wykorzystanie odpadów (zdjęcie nr 3/103)
Stoisko to było miejscem pomysłów i kreatywności uczniów na wykorzystanie odpadów np. butelki typu pet użyto do zrobienia lampionów, doniczek na sadzonki, szklane butelki zostały przerobione na świeczniki.

Historia odpadów (zdjęcie nr 10/103 )
Uczniowie ukazali historię odpadów od czasów renesansu do współczesności.

Recykling tekstyliów – trend czy konieczność (zdjęcie nr 58/93, 59/93 5/103, 39/103,) Uczniowie przedstawili wykorzystanie materiałów tekstylnych, takich jak stare jeansy, zużyte zasłonki. Zostały uszyte przez uczennice torby na zakupy, w które każdy chętny mógł się zaopatrzyć. Uczennice pokazały też, jak można przerobić stare ubrania, a jako farby do zmiany kolorów tkanin polecały użyć naturalnych surowców, takich jak hibiskus, kawa, herbata, czerwona kapusta, kurkuma, rumianek.

Woskowijki(zdjęcie nr 19/93, 63/93, 99/103)
Młodzi organizatorzy festiwalu na bieżąco wykonywali woskowijki, doskonale zastępujące aluminium, którego produkcja wymaga dużych nakładów energii. W ten sposób możemy przyczynić się do ochrony środowiska.Każdy z uczestników mógł się zaopatrzyć w taki podarunek.

Naczynia biodegradowalne (zdjęcie nr 36/93  )
Uczniowie zaprezentowali naczynia jednorazowe biodegradowalne wykonane z liści palmy, otrąb pszennych, trzciny cukrowej, pulpy celulozowej, drewna i papieru.  W przeźroczystych pojemnikach pokazano,w jaki sposób naczynia te ulegają biodegradacji.Podczas festiwalu używane były używane wyłącznie naczynia biodegradowalne.

Kompostownik (zdjęcie nr 38/93)
Uczniowie na miesiąc przed festiwalem przeprowadzili doświadczenie. W naczyniu przezroczystym podzielonym na kilka części  zamieścili wilgotną ziemię ogrodową,  a w niej różne produkty: skórka banana, biodegradowalne torby jednorazowe, reklamówki niebiodegradowalne, metal, szkło i naczynia biodegradowalne. Przez przezroczyste ścianki pojemników widoczne były zmiany w przypadku banana, biodegradowalnych toreb i naczyń.

Papier czerpany  (zdjęcie nr 26/103)
Podczas festiwalu była możliwość zrobienia sobie papieru z resztek zużytego papieru, suszonych kwiatów. Uczniowie mieli też możliwość zobaczenia papieru czerpanego z odchodów słonia.

Napój  z puszki czy z butelki  (zdjęcie nr 12-13/93)

Organizatorzy chcieli zwrócić uwagę  na duże zużycie energii przy produkcji puszek z aluminium – dlatego zachęcali, aby zawsze wybierać to, co jest bardziej przyjazne środowisku.

Ochrona wody  (zdjęcie nr 49/103, 51/103)
Uczniowie wykonali makiety ukazujące zanieczyszczenia wód, podali też przykłady w jaki sposób możemy przyczynić się do ochrony wody.

Znaki ekologiczne  (zdjęcie nr 3/103)
Uczniowie przedstawili produkty ze znakami ekologicznymi, oraz objaśnienia tych znaków. Ponadto prezentacja znaków odbyła się  na scenie (zdjęcie nr 43,44,50/103).
Życie plastiku
(zdjęcie nr 11/103)
Młodzież zaprezentowała wpływ soku z pomarańczy na naturalny sposób niszczenia styropianu.

Tabliczki florenckie (zdjęcie nr 100/103)
Uczniowie wykonywali na bieżąco tabliczki florenckie z wosku sojowego, naturalnego olejku lawendowego i zasuszonych roślin, każdy mógł zabrać do domu i używać ich zamiast zapachowych sprayów .
Domowe detergenty
(zdjęcie nr 27- 28/103)
Uczniowie sami przygotowali domowe detergenty i rozdawali uczestnikom festiwalu. Takie  detergenty nie mają negatywnego wpływu na środowisko.

Naturalne kosmetyki(zdjęcie nr 29/103, 31/103, 22/93)Uczennice przygotowały naturalne kosmetyki, każdy mógł skorzystać ze szkolnego mini SPA.

Bioindykatory powietrza(zdjęcie nr11/93)
Na stoisku można było uzyskać informację nt. porostów jako bioindykatorów zanieczyszczeń powietrza oraz na temat pracy badawczej, jaką uczniowie wykonali na terenie miasta. Ponadto wyniki prowadzonej obserwacji uczniowie zaprezentowali podczas festiwalu.

Rośliny oczyszczające powietrze (zdjęcie nr 8-9/103)

Na stoisku uczennice przedstawiły rośliny, które powinny być w domu, aby oczyszczać powietrze oraz niwelować promieniowanie pochodzące z komputera. Uczennice rozdawały też sadzonki takich roślin.

Fitoterapia (zdjęcie nr 53/103, 89/103, 13/93)
Uczniowie zachęcali do poznania roślin o właściwościach leczniczych, można było napić się zaparzonej melisy, pokrzywy, kurdybanku oraz spróbować miodu z mniszka lekarskiego Uczennica zaprezentowała tez swoje pasje dotyczące fitoterapii oraz namalowany przez siebie album roślin leczniczych.

O pszczołach i miodzie w przyrodzie (zdjęcie nr 20/93,21/93, 50/93) Młodzi ekolodzy dostrzegają problem zmniejszania liczebności pszczół, dlatego na swoim stoisku zachęcali do zakładania uli i ochrony tych owadów. Prezentacja była połączona z degustacjąróżnych rodzajów miodów.

Mniszek lekarski(zdjęcie nr 68/93 )

Uczennice zachęcały do robienia syropu z mniszka, jak również do konsumowania zielonych liści tej rośliny.

Pokrzywa(zdjęcie 30/93)

Na stoisku można było wypić zaparzoną pokrzywę, zjeść ciasteczka z owocami pokrzywy, a nawet zrobić preparat mikroskopowy z włoskami parzącymi.

Kwiaty jadalne( zdjęcia 1/103, 4/93)Uczennice zaprezentowały na stoisku kolorowe kwiaty, które są jadalne i zdrowe oraz dodatkowo pięknie ozdabiają potrawy.

Marchewka (zdjęcie nr 85103)  Stoisko kusiło sokiem marchewkowym, świeżo wyciskanym, ciasteczkami marchewkowymi  i chipsami marchewkowymi. Uczennice przekonywały również do samych korzyści wynikających ze spożywania marchwi.

Owoce  (zdjęcie nr 36, 37/103)Na  stoisku można było degustować owoce i uzyskać wiadomości o ich właściwościach.

Ciasteczka EKO  (zdjęcie nr 90/93)
Przez cały dzień trwania festiwalu każdy z gości i uczestników częstował się ciastkami upieczonymi przez młodzież i nauczycieli, oczywiście tylko zdrowe EKO.

Pamiątką festiwalu są torby wielokrotnego użycia z logo szkoły i hasłem festiwalu (zdjęcie 46/103)


Strona używa plików Cookies.
Skip to content