Categories
Aktualności

Pocztówka znad morza!

W dniach 12-14 czerwca 2023 grupa licealistów przebywała na wycieczce edukacyjnej na Kaszubach, gdzie poznawała styl życia mieszkańców, tradycje, język i historię regionu.

Oto relacja uczniów z wyprawy:

– Wczoraj, 12 czerwca, rozpoczęliśmy naszą trzydniową wycieczkę na Kaszuby – relacjonują uczniowie z klas 2c, 2d, 2f, 1a i 1f, którzy pod opieką pań: Katarzyny Jaworskiej, Joanny Kuźni, Anny Patynowskiej-Gendek i Joanny Wilbik przeżywają swoje wycieczkowe emocje.

– Pełni entuzjazmu wsiedliśmy do autokaru, by wyruszyć w kierunku Szymbarku, gdzie zwiedziliśmy Centrum Edukacji i Promocji Regionu, znajdujące się w samym sercu Kaszub. Widzieliśmy najdłuższą deskę świata, Dom Sybiraka, a także zrekonstruowany bunkier TOW „Gryf Pomorski”, gdzie dźwięki nalotu przeniosły nas w wyobraźni do czasów II wojny światowej. Pod koniec wizyty w Szymbarku każdy z nas testował pracę swojego błędnika podczas wizyty w „Domu do góry nogami”. W drugiej części dnia wspięliśmy się na Wieżycę (329 m n.p.m.). Zmęczeni, ale z uśmiechem na twarzach wyruszyliśmy do ośrodka w Łebie, by po obiadokolacji przespacerować się brzegiem morza.

Drugiego dnia odwiedziliśmy przepiękny Skansen w Klukach, miejsce przenoszące w czasie do XVIII I XIX wieku. Obejrzeliśmy chaty, meble, przedmioty i urządzenia, z których korzystali nasi przodkowie. Przekonaliśmy się, jak bardzo dawni mieszkańcy kaszubskiej wsi byli pracowici i jak pomagali sobie nawzajem. Kolejnym punktem programu było zdobycie piaszczystego szczytu Wydmy Czołpińskiej, który okazał się nie lada wyzwaniem. Daliśmy radę! Należał nam się odpoczynek. Zażyliśmy go na plaży, delektując się widokiem pięknego polskiego morza.

Jutro wracamy do domu. Ale zanim to nastąpi, przed nami wyprawa na Wydmę Łącką.

I tak się stało. Zaraz po śniadaniu ruszyliśmy do centrum Łeby. Tam w towarzystwie przesympatycznej pani przewodnik, podziwialiśmy atrakcje turystyczne miasta. Przeszliśmy aleją prezydentów, gdzie znajdują się odciśnięte dłonie polskich prezydentów, sprawujących ten urząd po 1989 roku. Obejrzeliśmy przepiękny port oraz molo. Podczas długiego spaceru poznaliśmy historię miasta. Okazało się, że pierwsze ślady osadnictwa w tej okolicy wskazują na obecność ludów przypisywanych kulturze łużyckiej i datowane są na czasy 1000 do 400 r. p.n.e. Nieco później, bo około VIII wieku nowej ery, na terenach tych pojawili się przodkowie dzisiejszych Kaszubów. Niezwykłą i prawdopodobnie najbardziej przyciągającą turystów atrakcją  w Łebie będzie budowane obecnie nowoczesne Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego, które już  w tej chwili zachwyca swoim wyglądem.

Po miejskim spacerze zaczęła się przygoda z Wydmą Łącką, do której od parkingu musieliśmy pokonać 7,5 km. Na szczęście okazało się, że część tej drogi przejechaliśmy meleksami. A co się działo podczas wspinania na górę piaskową i po dotarciu na jej szczyt? Tego nie da się opowiedzieć, to trzeba przeżyć. Powiemy jedynie, że przeszliśmy specjalny rytuał uziemienia. Przyjeżdżajcie!

Powoli nasza wycieczka dobiega końca. Udajemy się w kierunku Garwolina. Planowo mamy tam dotrzeć około północy. Zabieramy ze sobą niezwykłe wspomnienia z tego, co zobaczyliśmy i dobry humor, który nam towarzyszył podczas wspólnie spędzonych dni w miłej atmosferze.

Strona używa plików Cookies.