Projekt edukacyjny „Woda to nasz skarb”

Krystalicznie czysta, chłodna i słodka wody dla wielu z nas rzecz oczywista, prozaiczna, banalna, ponieważ mamy jej pod dostatkiem. Jednak w wielu częściach świata jest nadal symbolem luksusu i zbytku. Jedni zużywają jej ponad miarę – rozrzutnie i lekkomyślnie – inni każdego dnia pokonują kilometry, by zdobyć minimalną ilość pozwalającą przeżyć. Tymczasem zasoby dostępnej wody pitnej na Ziemi maleją w bardzo szybkim czasie. Przyszłe pokolenia mogą żyć w cieniu jej stałych niedoborów, jeśli nie zmienimy naszych postaw już dziś. Dlatego musimy pamiętać, że niezależnie od tego, gdzie żyjemy i jak łatwy mamy dostęp do wody – powinniśmy ją szanować i oszczędzać. Bądźmy odpowiedzialni oraz solidarni wobec tych, którym wody zaczyna brakować.
7 czerwca 2023 r. uczniowie z klas 3d,3c,3b, 2d, 2a i 1c wraz z nauczycielami przedmiotów przyrodniczych: panią Hanną Jaskułą, panią Katarzyną Jaworską, panią Renatą Wroną oraz panią Małgorzatą Sobiech zaprezentowali projekt edukacyjny „Woda to nasz skarb”. W ten sposób pokazali wykorzystanie wody w wielu aspektach: biologicznym, chemicznym i geograficznym.
Przygotowane zostały stanowiska, na których uczniowie pokazali różnorodność znaczenia wody dla roślin, zwierząt i w gospodarce człowieka. Nasi uczniowie opowiadali o zanieczyszczeniach mórz, oceanów oraz odkrywali tajemnice rzeki Wilgi. Właściwości wody można było poznać podczas doświadczeń chemicznych i biologicznych. Odkrywaliśmy tajemnice zjawiska plazmolizy, transportu wody u roślin i zwierząt, zmniejszanie się ilości raf koralowych, działania ekosystemu wodnego oraz różnych ciekawych doświadczeń chemicznych pokazujących niezwykłe właściwości wody. Gościliśmy także studentkę biologii z SGGW panią Martę Grabowską, która zaprezentowała projekt i obserwacje mikroskopowe pt. „Co kryje w sobie kropla wody?”
Stoiska przygotowane przez uczniów – wystawy:
Klasa 3d, opiekun pani Małgorzata Sobiech
- Dlaczego jest coraz mniej rafy koralowej?
- Jak rośliny transportują wodę? Do czego potrzebna jest roślinom woda?
- Gdyby woda mówiła – co by nam powiedziała? Prośba wody do ludzi.
- Porównanie ilości wody na ziemi oraz ilość jej wykorzystywania w różnych dziedzinach życia człowieka.
- Gatunki ginące oraz takie, które już wyginęły środowisk wodnych – album przyrodniczy.
- Cykle rozwojowe roślin i zwierząt związanych z wodą.
- Jak fazy księżyca wpływają na zachowanie wody?
- Rośliny stanowisk wodnych.
Klasy 3c, 3f, 1c, opiekun pani Hanna Jaskuła
- Chroń morze.
- Nasze łowiska.
- Stop powodzi – rozdawanie sadzonek drzew.
- O suszy.
- Łąki kwietne.
- Jak ograniczyć zużycie wody.
- Woda to nie śmietnik
- Przystosowanie roślin do życia w wodzie.
- Przystosowanie zwierząt do życia w wodzie
- Formy ekologiczne roślin.
Klasa 3e, opiekun pani Renata Wrona
- Rzeka Wilga i jej tajemnice.
Stoiska przygotowane przez uczniów – doświadczenia:
Klasa 2d, opiekun pani Katarzyna Jaworska
- 1.Woda jako związek chemiczny – jej budowa i właściwości.
- 2. Doświadczenia: woda i jej właściwości- dlaczego pieprz nie tonie i dlaczego lód nie tonie.
- 3. pH wody.
- 4. Przewodnictwo elektryczne wody.
- 5. Woda jako rozpuszczalnik.
- 6. Zjawisko dyfuzji.
Klasa 3d,opiekun pani Małgorzata Sobiech
- Właściwości wody w znaczeniu biologicznym.
Klasa 3c, opiekun pani Hanna Jaskuła
- Jak retencjować wodę .
Stoiska przygotowane przez uczniów – obserwacje mikroskopowe:
Klasa 1c, opiekun pani Hanna Jaskuła
- Zjawisko plazmolizy- Dlaczego drzewa umierają stojąc w wodzie?
Prezentacje przygotowane przez uczniów:
Klasa 2a – opiekun pani Renata Wrona
- Zanieczyszczenia mórz i oceanów.
Klasa 1c – opiekun pani Hanna Jaskuła
- Znaczenie wody w organizmie człowieka.
Klasa 3d – opiekun pani Małgorzata Sobiech
- Ekosystem wodny.
Zaprezentowany społeczności szkolnej projekt przyrodniczy cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli. Wszyscy uczestnicy wyszli z poczuciem troski o zasoby wody. Zostaliśmy wzbogaceni o wiedzę na temat najcenniejszego płynu, jakim jest woda, bez której nie byłoby życia na Ziemi.